Статті

Сутність реформи Уряду по якісному утриманню автомобільних доріг

Друк
Дата публікації Перегляди: 7189

Сутність реформи Уряду по якісному утриманню автомобільних доріг

Ігор Пюрко - Голова Ради
громадської організації "Громадянський поступ"

Сподівання простих людей на якісні зміни в усіх сферах суспільного життя не знаходять реалізації. Так, нещодавно, провівши громадський моніторинг стану реформування системи утримання автомобільних доріг України та зокрема Рівненської області зроблені невтішні висновки.

 

Щодо структури, завдань та реформи дорожньої служби:

Перша реформа дорожньої служби, починаючи з 1939р., відбулася у жовтні 1968 року, відповідно указу Президії Верховної ради УРСР. В послідуючому, Наказом Міністерства транспорту України від 28.03.2000р. № 121 та наказу Укравтодору від 15.03.2002 р. № 113 – створено Службу автомобільних доріг області.

Штат служби Служби автомобільних доріг області роздутий та обтяжений. Функції замовника, виконавця та приймальника робіт по експлуатації та ремонту автомобільних доріг – розділені формально. Хоча місцеве керівництво Служби автомобільних доріг на чолі з начальником Проник Ю.Д. доповідають про значні досягнення у роботі, але у діючій не реформованій Системі результатів не видно, стан доріг -  катастрофічний.

На сьогодні відсутня єдина зрозуміла Концепція реформи Системи державного управління автомобільними дорогами України. Затверджена Концепція прем’єром М. Азаровим у 2012 році, містила 9 заходів Реформи для виконання у 2012-2014 роках. Набір заумних «совкових» фраз, жодна з яких не реалізована на практиці. Практично ті ж самі 9 заходів реформи знайшли відображення у Концепції, затвердженій Прем’єром А. Яценюком у березні 2015р. на період 2015- 2017рр., які теж не виконуються.

Діюче непрофесійне керівництво Укравтодору та Міністерства інфраструктури (призначене, як завжди, по партійним квотам та політичній доцільності), не розуміє сутності реформ, не відчуває запит громадянського суспільства України на кардинальне, ефективне перетворення.

Вказані структури  не розуміють механізму  проведення реформ, а саме:

- насамперед за основу береться ефективно діюча зарубіжна модель Системи;

- відпрацьовується українська модель, затверджується Концепція реформ Системи;

- відпрацьовуються та затверджуються нормативні акти, приймається Програма реформи Системи, яка деталізована у строках та заходах;

- проводиться реалізація Програми на одній пілотній області з 3-5 районами на протязі одного-двох бюджетних років;

- на кожному етапі проходять громадські та експертні слухання положень, вносяться корективи;

- вносяться зміни по результатам Пілотного проекту та проводиться практична фаза реалізації Програми реформ Системи у конкретні строки.

 

Щодо виконання річного плану 2015 р. службою автомобільних доріг Рівненської області

В діючій совковій системі служби, ККД використання розподілених 86 млн. гривень на Рівненську область – складає 40-50%.

Індикатором ефективності використання коштів взято Рівненську ділянку автомобільної дороги державного значення Київ – Чоп. З часу завершення капітального ремонту даної дороги у 2012 р. по теперішній час системно спостерігається:

- вибоїни та напливи на дорозі, які вчасно і якісно, з дотриманням технічних умов, не ремонтуються;

- ямковий  ремонт, що постійно проводиться непрофесійними підрядниками - не відновлює дорогу державного значення Київ – Чоп, а руйнує;

- захисні щити повздовж дороги, на окремих ділянках, постійно розбиті та поламані;

- особливо відмічається катастрофічний стан дороги на межах областей, куди керівництво служби не може добратися.

З таким експлуатаційним утриманням дана дорога протримається від 3 до 7 років.

 

Щодо дотримання технології ремонту та контролю за якістю виконання робіт.

Діючий стан Системи – широке «непахане» поле для усіляких махінацій і зловживань, які гостро відчувають контролюючі державні органи усіх міністерств і відомств області. Так за останні 1,5 роки до керівництва Служби автомобільних доріг Рівненської області, надійшло 380 запитів (в середньому один Запит в календарний день) про можливі порушення від місцевих СБУ, МВД, Прокуратури, Фінінспекції і т.д., по яким у послідуючому проводилась відповідна робота.

Діючі нормативні ТУ щодо ремонту доріг заплутані те незрозумілі, виконавці ремонтних  робіт просто їх не знають та недотримують.

 

Загальний висновок наступний  - система служби автодоріг України потребує трансформації у якісно нову структуру з якісно новим персоналом та робітниками, на прикладі реформи МВС у патрульну поліцію (тестування та набір нового персоналу у нові структури).