Host only with the best web hosting provider. Get quality hosting from hostmonster web host.

Статті

Інформаційно-освітні програми

Друк
Дата публікації Перегляди: 14

 

Інформаційно-освітні програми

  щодоповодження із твердими побутовимивідходами,

 електронним та електричнимобладнанням (досвід країн ЄС)

Виступ: Голова Президії Координаційної Гомадської Ради Рівненської області Ігор Пюрко 

Поточна ситуація з твердими побутовими відходами в Україні та ЄС

     Рівень переробки твердих побутових відходів (ТПВ) в Україні складає лише 7-8% (2014 рік). Таким чином, більше 90% ТПВ направляється на полігони і несанкціоновані звалища. Обсяги ТПВ в Україні мають тенденцію до зростання, незважаючи на зниження чисельності населення. Темпи зростання обсягів відходів складають 4-5% в рік. З 2000 р. по 2010 р. річний об'єм ТПВ зріс на 70%.

У країнах ЄС щорічно переробляється близько 61 млн тон ТПВ. При цьому рівень переробки різниться між країнами: від практично повної відсутності переробки до майже 100% переробки в окремих країнах. Наприкінці 2016 року Європейський Союз прийняв рішення: до 2020 року у ЄС перероблятимуть 50% усіх відходів, а сміття сортуватимуть на чотири обов’язкові фракції: скло, папір, метал та пластик, а також рештки продуктів.

Кожна фракція матиме свій колір. Відтак протягом 2017 року у кожному місті ЄС мають встановити нові контейнери, а також провести інформаційну кампанію, що сприятиме покращенню сортування відходів та його переробці.

  Інформаційно-освітні програми щодо поводження з ТПВ

    У зарубіжних країнах схема первинного сортування, збирання, транспортування і переробки відходів передбачає обов’язкову інформаційну підтримку. Різновиди подібної підтримки можуть бути різними:

- Інформаційні брошури та інші друковані матеріали поширюються у будинках, офісах, державних установах тощо. У таких матеріалах містяться докладні інструкції із сортування відходів, дані про ємкості для їх збирання, про способи і час вивезення; також подаються адреси пунктів збирання небезпечних та великогабаритних відходів; даються рекомендації з компостування органічних відходів; зазначаються координати відповідних довідкових служб та урядових установ.

- Спеціалізовані інформаційні служби («зелені офіси»). Такі служби можуть бути організовані регіональною або муніципальною владою, а також спеціальними громадськими організаціями. Вони діють або як телефонні інформаційні пункти, або як інформаційні центри. Інформаційні центри працюють із населенням, організовують лекції і практичні заняття для школярів та вихованців дитячих садків; можуть організовуватися заняття для підприємств.

 Інформаційно-освітні програми мають проводитися з метою підвищення рівня екологічної культури та залучення населення до підтримки роботи систем поводження з ТПВ. Такі заходи мають чотири компоненти:

1. Кампанії у засобах масової інформації.

2. Кампанії з підвищення поінформованості населення у місцях проживання.

3. Кампанії в освітніх закладах.

4. Видання матеріалів щодо поводження з ТПВ.

Фінансування подібної інформаційної підтримки відбувається за рахунок державних та муніципальних програм, міжнародних програм тощо. 

Провівши вивчення досвіду країн ЕС, ми встановили систему інформаційного впливу на підтримку та супровід, щодо поводження з ТПВ.

(Терміни реалізації 2-4 роки)

Сили

Засоби (методи)

Цільова аудиторія

Фінансування

 - Спеціалізовані інформаційні служби («зелені офіси»)

- Навчальні заклади

- Зелені школи

- Муніципалітети

- Неурядові Організації

- Приватні компанії

- Державні органи

- Медіа - партнери

- Інформаційні брошури та друковані матеріали

- Кампанії у ЗМІ

- Кампанії з підвищення поінформованності населення у місцях проживання

- Коапанії в освітніх закладах

- Пілотні програми та демонстраційні проекти

- Навчальні курси і семінари

- Соціальна реклама в ЗМІ та зовнішніх носіях

- Екотури

- Сайти

- Еко - уроки

- Вихованці дитячих садочків

- Школярі

- Студенти

- Місцеве населення

- Представники державних установ

За рахунок державних та муніципальних програм;

Міжнародні програми;

Програми ЕС;

Муніципалітети окремих міст ЕС;

Екофонди

 

Заслуговують на увагу наступні  приклади інформаційно-освітніх программ, які реалізувалися в країнах ЄС:

 Республіка Польща.

 Проект «Чистий Краків — краще життя».

      Метою проекту було підвищення рівня інформованості та знань жителів щодо охорони навколишнього середовища і поводження з відходами. Проект було реалізовано з 2009 р. по 2011 р. У рамках проекту проводились семінари, конкурси, заходи на відкритому повітрі.

     Основним елементом кампанії став сайт Ekocentrum, який надає інформацію про поводження з відходами та утилізацію сміття.

 - Під час проекту було проведено еко-уроки у 30 школах міста.

- Особливістю цього проекту став запуск безкоштовної гарячої лінії.

- Проводилося навчання для вчителів, представників організацій з охорони навколишнього середовища та представників влади.

- У 2010 році було проведено три конференції щодо утилізації відходів та екологічної освіти.

- Відбулася навчальна поїздка до Норвегії (15 представників від міста ознайомились із досвідом Норвегії щодо поводження з ТПВ).

     Проект фінансувався з програм ЄС. Також фінансова підтримка була надана муніципалітетами Ісландії, Ліхтенштейну та Норвегії в розмірі 398,2 тис. євро.

 Загальна сума витрат за проектом склала 468,7 тис. євро.

 Румунія

 Проект «Велика утилізація» Mareadebarasare»). Проект було проведено спільно з Міністерством охорони навколишнього середовища та територіальними органами з охорони навколишнього середовища. Метою проекту було інформування громадян щодо поводження з електронним та електричним обладнанням, батарейками.

Проект проходив на національному рівні з 2007 р. по 2009 р. Через новизну проект у 2007 був відносно успішним. Наступні акції пройшли з помітними результатами. Вже восени 2008 року було зібрано 400 тон відходів.

 Національний проект «Зробимо Румунію чистою» («Mentine RomaniaCurata») було запущено в серпні 2011 року, тривав до грудня 2012 року. Мета проекту — інформування про проблеми поводження з відходами. Проект фінансувався з коштів Фонду навколишнього середовища (Fondul pentru Mediu).

    У рамках проекту було:

- створено сайт www.mentineromaniacurata.ro, де розміщено інформаційні матеріали та поточні актуальні події;

     Проект реалізовувався у 94 школах і коледжах; 71 муніципальних органах в шести округах. У 165 установах були встановлені понад 430 контейнерів для роздільного збору батарейок і лампочок. У школах було розповсюджено 10 тис. листівок про поводження із відходами.

     Висновок: вищенаведена система реалізації інформаційно-освітніх компаній щодо управління ТПВ в країнах ЄС цілком прийнятна та може бути реалізована і в Україні.

Joomla 2.5